W dniu 29 kwietnia 2024 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wydał wyrok w przedmiocie prawa do odliczenia podatku VAT przez gminę od budowy zintegrowanego parkingu w formule Park&Ride.*
Sąd rozpatrywał skargę gminy na podatkową interpretację indywidualną. W stanie faktycznym gmina opisała, że przystąpiła do realizacji projektu pn. „Wdrażanie strategii niskoemisyjnej poprzez ograniczenie ruchu zmotoryzowanych w centrum miasta Ś.”. Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020. Głównym celem projektu było ograniczenie niskiej emisji transportowej w ramach kompleksowej strategii niskoemisyjnej. Cel miał zostać osiągnięty poprzez budowę zintegrowanego parkingu w formule Park&Ride wraz z infrastrukturą drogową, łączącą parking ze szlakami komunikacyjnymi i atrakcjami turystycznymi oraz stanowiskami informacyjnymi dla zapewnienia spójności z publicznym transportem zbiorowym i dostarczenia informacji na temat funkcjonowania powstałej infrastruktury. Projekt przewidywał powstanie w szczególności: parkingu, zatoki autobusowej wraz z przystankiem, stacji rowerowej i ciągów komunikacyjnych, w tym drogi dojazdowej. Elementem uzupełniającym było zagospodarowanie zieleni miejskiej oraz stworzenie stanowisk informacyjnych, ukierunkowanych na poprawę bezpieczeństwa, ochronę podróżujących oraz zwiększenie atrakcyjności rozwiązania „Parkuj i jedź”. Dla obsługi parkingu miał powstać terminal opłat wjazdowy i wyjazdowy wraz z automatem rozliczeniowym oraz terminal opłat za wypożyczenie rowerów. Opłaty te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina wskazała, że jej zamiarem jest wytypowanie w ramach przetargu nieograniczonego operatora zewnętrznego powstałej w ramach projektu infrastruktury, który będzie w imieniu i na rzecz Gminy zarządzał przedmiotową infrastrukturą oraz pobierał opłaty wjazdową i wyjazdową przy korzystaniu z parkingu oraz opłaty za wypożyczenie rowerów.
Wobec powyższego, Gmina zadała pytanie o prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących poniesione przez nią wydatki inwestycyjne związane z realizacją powyższego projektu. Gmina stanęła na stanowisku, że skoro infrastruktura zrealizowana w ramach projektu służyć będzie Gminie do celów wykonywanej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, odpowiedź na to pytanie powinna być twierdząca.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) uznał stanowisko gminy za nieprawidłowe. DKIS stwierdził, że gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia od części wydatków na projekt. Podatek VAT od infrastruktury, która będzie przeznaczona do odpłatnego udostępniania rowerów oraz parkingu, będzie podlegał odliczeniu. Odrębnie zaś w ocenie organu należy odnieść się do prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację inwestycji w zakresie w jakim dotyczą one budowy infrastruktury drogowej, łączącej parking ze szlakami komunikacyjnymi i atrakcjami turystycznymi oraz stanowiskami informacyjnymi, budowy zatoki autobusowej wraz z przystankiem i ciągów komunikacyjnych w tym drogi dojazdowej, zagospodarowania zieleni miejskiej oraz stworzenia stanowisk informacyjnych. Realizując projekt w zakresie, w którym dotyczy on budowy infrastruktury drogowej, budowy zatoki autobusowej, zieleni miejskiej, małej architektury oraz stanowisk informacyjnych Gmina działa w obszarze działalności publicznoprawnej i nie działa w charakterze podatnika, w konsekwencji czego nie ma prawa do odliczenia.
Sąd uznał stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za błędne. Zdaniem Sądu mimo, że część infrastruktury powstałej w ramach realizacji projektu jest udostępniania nieodpłatnie i nie ma na celu bezpośredniego generowania przychodu, to utworzona jest w celu zwiększenia atrakcyjności części infrastruktury udostępnianej odpłatnie, przez co bezpośrednio wpływa na zwiększenie przychodów z działalności wykonywanej z wykorzystaniem infrastruktury jako całości. Części towarzyszące należy traktować jako integralną część parkingu w formule Park&Ride, której funkcją jest umożliwianie (droga dojazdowa, ciągi komunikacyjne) i zachęcanie do skorzystania (zatoka autobusowa wraz z przystankiem, stanowiska informacyjne, zieleń miejska) z odpłatnego parkingu i wypożyczenia roweru, a przez to zwiększanie przychodów które uzyska Gmina. Niezasadne jest zatem twierdzenie organu, że poza czynnościami opodatkowanymi skarżąca wykonuje także czynności nieopodatkowane.
Końcowo Sąd stwierdził, że całość inwestycji wybudowanej przez Gminę będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT a skarżąca działa w tym zakresie jako podatnik VAT co wynika z charakteru realizowanej inwestycji i jej przeznaczenia. W związku z tym Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu.
Wyrok jest nieprawomocny.
Paweł Czaplicki
Kancelaria Wyrzykowscy
*Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 29 kwietnia 2024 r., I SA/Wr 953/23.
Zadaj pytanie do artykułu