Faktura do paragonu jest wystawiana na żądanie nabywcy w myśl art. 106b ust. 3 UoVAT. Co w przypadku, gdy paragon został zgubiony bądź zniszczony a nabywca (konsument), mimo iż go nie posiada chce otrzymać fakturę. Czy można wówczas wystawić taką fakturę?
Zgodnie z art. 106h ust. 1 UoVAT do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika (sprzedawcy) dołącza się paragon fiskalny w postaci papierowej dotyczący tej sprzedaży albo pozostawia się w dokumentacji numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej. Zatem już z przepisów wprost wynika, że paragon papierowy jest potrzebny przy wystawieniu faktury do sprzedaży uprzednio zaewidencjonowanej na kasie fiskalnej. Warto jednak sprawdzić jakie stanowisko zajmują organy podatkowe.
W interpretacji z 12 czerwca 2018 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.223.2018.1.ISZ DKIS wskazał, że w przypadku potwierdzenia transakcji innym dokumentem, pozwalającym na odpowiednią identyfikację transakcji (kto, kiedy, co nabył i po jakiej cenie) możliwe jest wystawienie faktury na ich podstawie. Z kolei z interpretacji indywidualnej z dnia 22 czerwca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.248.2020.2.JM dowiadujemy się, że dopuszczalne są sytuacje wystawienia faktury do paragonu bez posiadania paragonu, w przypadku posiadania innych dowodów na potwierdzenie transakcji sprzedaży towarów lub wykonania usługi. Ważna jest także przyczyna, dlaczego klient nie posiada paragonu, zaistniałe okoliczności. Nie można również przyjąć, że wystawianie faktury bez zwrotu przez nabywcę paragonu, stanie się procedurą powszechnie stosowaną.
Przykładowe dokumenty potwierdzające transakcję:
-
potwierdzenie zapłaty: wyciąg z rachunku bankowego, potwierdzenie z terminala płatniczego,
-
kopia paragonu fiskalnego,
-
wydruk z kasy fiskalnej.
Podsumowując, rekomendowane jest wystawianie faktur do paragonów wyłącznie w przypadku posiadania tego paragonu (wersja papierowa) – tak jak wynika to wprost z treści art. 106h ust. 1 UoVAT. W przypadku braku zwrotu paragonu przez klienta należy odmówić wystawienia faktury. Przywołane interpretacje są z lat 2018 i 2020 są dosyć „wiekowe’ jak na kwestie podatkowe i nie należy się na nie wprost powoływać. W przypadku takiej sytuacji (zagubiony paragon papierowy) rekomendowane jest uzyskanie własnej interpretacji indywidualnej. Wówczas wnioskodawca otrzyma ochronę prawną stosując się do niej, gdy DKIS wskaże, że w przypadku incydentalności możliwe jest wystawienie faktury do paragonu bez posiadania paragonu – pozostaje wtedy już „tylko” kwestia tego, kiedy ta incydentalność występuje, a kiedy to już regularność, raz w roku, raz w miesiącu, raz w tygodniu…
Wiktoria Salwin
Kancelaria Wyrzykowscy
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej, podatkowej ani jakiejkolwiek innej formy doradztwa. Wszelkie przedstawione w nim treści wyrażają osobiste poglądy autora oraz jego wiedzę na temat omawianych zagadnień. Autor ani wydawca nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki wynikające z zastosowania się do informacji zawartych w artykule bez konsultacji z odpowiednim specjalistą.
Zadaj pytanie do artykułu