W niniejszym artykule omówiona zostanie interpretacja indywidualna w kontekście sprzedaży na złom pojazdu samochodowego, w sytuacji, gdy pojazd przekazany został przez Gminę w ramach użyczenia – czy taka sprzedaż powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT? Według Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej tak, jest to sprzedaż dokonywana przez Gminę jako podatnika podatku VAT.
Zdarzenie przyszłe
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego i podatnikiem VAT czynnym. Gmina dokonała sprzedaży na złom zużytego pojazdu samochodowego. Gmina realizuje działalność niepodlegającą opodatkowaniu VAT oraz działalność gospodarczą.
Co wiemy o samochodzie?
-
Nabyty został przez Gminę 20.12.2007 r., nabycie udokumentowane było fakturą.
-
Gmina nie dokonała odliczenia VAT od jego nabycia.
-
Ujęty został w ewidencji środków trwałych ze wskazaniem, że przeznaczony zostanie dla A (tutaj interpretacja została zanonimizowana, nie wiemy czym jest A, może być jakiś obiektem stworzonym przez Gminę, ale prowadzonym przez Fundację).
-
Gmina zawarła z Fundacją (której jest fundatorem) umowę użyczenia tego samochodu w celu prowadzenia A – umowa z 11.01.2008 r.
-
Pojazd ten do października 2024 r. był użytkowany przez Fundację i to ona ponosiła wszelkie koszty związane z jego eksploatacją i użytkowaniem.
-
Pojazd nie był przedmiotem najmu, ani dzierżawy przez Gminę, nie był nabyty z takim przeznaczeniem, ani też faktycznie do takich celów nigdy Gminie nie służył.
-
Gmina przekazała pojazd do demontażu 14.10.2024 r. za odpłatnością (to jedyna odpłatność jaka wystąpiła z tytułu jego posiadania).
DKIS przed wydaniem interpretacji zadał Gminie jeszcze kilka pytań:
-
Czy przy nabyciu samochodu przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku od towarów i usług?
Gmina wskazała, że nie miała takiego prawa i nie dokonała takiego odliczenia.
-
Czy przedmiotowy samochód był wykorzystywany wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
Gmina wskazała, że samochód nie służył Gminie w żadnym momencie do prowadzenia jakiejkolwiek działalności (zarówno gospodarczej jak i publicznej). Gmina po dokonaniu zakupu przedmiotowego pojazdu przekazała go do nieodpłatnego użytkowania przez inny podmiot, tj. Fundację, co nastąpiło na mocy umowy użyczenia. Czynność ta nie podlegała opodatkowaniu VAT. Przedmiotowy samochód był związany z czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
-
Czy samochód był przez Gminę wykorzystywany wyłącznie do zadań własnych Gminy?
Gmina wskazała, że przedmiotowy samochód był wykorzystywany wyłącznie do zadań własnych Gminy, tyle że nie przez nią, lecz przez Fundację i są to zadania wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 1, 8, 10, 12 i 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym. Zauważyć przy tym należy, że zadania, o których wyżej mowa, Fundacja realizuje m.in. w ramach działalności gospodarczej polegającej na odpłatnym udostępnianiu wstępu (sprzedaży biletów wstępu) do A.
-
Czy Fundacja jest jednostką organizacyjną Gminy, która podlega centralizacji rozliczeń w zakresie podatku VAT, czy odrębnym od Gminy podmiotem posiadającym osobowość prawną?
Gmina wskazała, że Fundacja nie jest jednostką organizacyjną Gminy podlegającą centralizacji rozliczeń w zakresie podatku VAT. Fundacja została ustanowiona przez Gminę, która jest jej fundatorem, ale stanowi ona odrębny od Gminy podmiot posiadający własną osobowość prawną.
Pytanie Gminy i jej stanowisko
Gmina zapytała, czy sprzedaż zużytego pojazdu samochodowego na złom, którego Gmina nie wykorzystywała dla potrzeb swojej działalności, powinna być opodatkowana podatkiem VAT.
Gmina uważa, że sprzedaż pojazdu na złom nie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu, ponieważ Gmina nie działała jako podatnik VAT.
Stanowisko DKIS
DKIS uznał stanowisko Gminy za nieprawidłowe. Organ stwierdził, że w przedmiotowej sprawie należy uznać Gminę za podatnika podatku VAT w związku ze sprzedażą samochodu na złom uprzednio wykorzystywanego w działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację.
Dlaczego DKIS przyjął takie stanowisko?
Organ wskazał, że kluczowe znaczenie dla opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży ruchomego majątku gminnego ma ustalenie, czy zbywany przez Gminę majątek służył tylko działalności publicznoprawnej, czy również działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Poza zakresem opodatkowania pozostaje wyłącznie sprzedaż tego majątku Gminy, który został nabyty do celów prowadzonej działalności publicznoprawnej i był faktycznie wykorzystywany wyłącznie do takich celów.
W analizowanej sprawie DKIS zwrócił uwagę na to, że sprzedany na złom pojazd samochodowy, będący własnością Gminy i użyczony Fundacji, był wykorzystywany wyłącznie do zadań własnych Gminy, ale zadań realizowanych przez Fundację m.in. w ramach działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży biletów wstępu do A. Gmina wprawdzie wskazała we wniosku, że przedmiotowy pojazd nie był przedmiotem najmu, ani dzierżawy przez Gminę, nie był nabyty z takim przeznaczeniem, a więc Gmina nie wykorzystywała go dla potrzeb swojej działalności, to jednak samochód ten faktycznie służył działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację, której fundatorem jest Gmina.
Zatem, w kontekście okoliczności wskazanych we wniosku, samochód ten nie był faktycznie wykorzystywany wyłącznie do realizacji działalności publicznoprawnej Gminy pozostającej poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT, ale służył on do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy prowadzonej przez Fundację, której Gmina użyczyła ten pojazd.
Co taka interpretacja DKIS oznacza dla JST?
Podejście DKIS pokazuje, że sprzedaż majątku przez JST, nawet tego oddanego wcześniej w użyczenie, może rodzić konsekwencje w podatku VAT – przynajmniej według analiz tego organu.
Często zdarza się, że samorządy oddają w użyczenie określone składniku majątku ruchomego czy nawet nieruchomości spółkom gminnym. Czy Gmina oddająca w użyczenie własnej spółce gminnej wybudowany obiekt, w którym to spółka prowadzi działalność gospodarczą (opodatkowaną VAT) daje Gminie prawo do odliczenia podatku VAT? Analizując tę interpretację wydaje się, że takie prawo powinna posiadać. Czy Organ nie nadinterpretował jednak w tym przypadku przepisów? W jakim celu organ zadał Gminie pytanie nr 4, skoro mimo wskazania, że Fundacja jest odrębnym od Gminy podmiotem prawa potraktował ją tak samo jako jednostkę objętą centralizacją rozliczeń VAT?
Ciekawe jest także wskazanie przez samą Gminę, że jest ona fundatorem (fundator to podmiot, który fundację założył), gdyż zgodnie z art. 45 ustawy o finansach publicznych ze środków publicznych nie można tworzyć fundacji na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach. Być może Gmina zastosowała tutaj niefortunne nazewnictwo, a organ go nie zweryfikował? Zgodnie z art. 9 ustawy o samorządzie gminnym w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Czy Gmina powinna pozostawić tę interpretację bez złożenia skargi i zastosować się do niej, tzn. opodatkować czynność sprzedaży złomu w postaci pojazdu samochodowego w tym przypadku? Moim zdaniem nie, zasadnym wydaje się powalczenie z Organem na argumenty, aby wyłączyć tę sprzedaż spod opodatkowania.
Martyna Archacka
Kancelaria Wyrzykowscy
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej, podatkowej ani jakiejkolwiek innej formy doradztwa. Wszelkie przedstawione w nim treści wyrażają osobiste poglądy autora oraz jego wiedzę na temat omawianych zagadnień. Autor ani wydawca nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki wynikające z zastosowania się do informacji zawartych w artykule bez konsultacji z odpowiednim specjalistą.
Zadaj pytanie do artykułu