Od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r., w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zastąpiło ono wcześniejsze rozporządzenie. W myśl nowych przepisów, zasadniczo usługi parkingu samochodów i innych pojazdów nie będą mogły korzystać ze zwolnienia z kasy fiskalnej. Na mocy przepisów przejściowych, obowiązkiem ewidencji zostaną one objęte od 1 kwietnia 2026 r.
Należy pamiętać, że ewidencji na kasie fiskalnej podlega sprzedaż podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Istotne jest zatem również to, czy i kiedy opłaty za parkowanie pobierane przez JST podlegają opodatkowaniu.
Opłaty za parkowanie w JST – kiedy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT?
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 20 sierpnia 2024 roku wyjaśnił, że opodatkowanie opłat za parkowanie zależy od ich charakteru i miejsca świadczenia usługi*:
- Opłaty za parkowanie w pasach dróg publicznych są uznawane za czynności wykonywane w ramach władztwa publicznego. Z tego powodu gmina nie występuje jako podatnik VAT, a opłaty nie podlegają opodatkowaniu.
- Opłaty za parkowanie poza pasami dróg publicznych, np. na parkingach buforowych czy innych terenach zarządzanych cywilnoprawnie, stanowią usługi opodatkowane VAT. W takim przypadku gmina działa jako podatnik VAT.
Opłaty za parkowanie w JST – ewidencja na kasie rejestrującej dotychczas
Opłaty za parkowanie w pasach dróg publicznych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i z tego powodu są one również wyłączone z obowiązku ewidencjonowania ich na kasie fiskalnej. JST nie powinny dokumentować tych opłat paragonami.
Opłaty za parkowanie poza pasami dróg publicznych podlegają obowiązkowi ewidencji na kasie fiskalnej. Przy spełnieniu określonych warunków mogą (jeszcze) jednak korzystać ze zwolnienia z tego obowiązku.
Podstawowym zwolnieniem o charakterze przedmiotowym uprawniającym do zwolnienia był § 2 rozporządzenia w zw. z poz. 37 (obecnie poz. 42) załącznika. Na jego podstawie zwolnione z kasy fiskalnej jest świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Nowe regulacje wyłączają możliwość zwolnienia opłat za parkowanie z kas fiskalnych
W nowym rozporządzeniu, do katalogu czynności, które nie mogą korzystać ze zwolnień z kas fiskalnych dodano m.in. świadczenie usług parkingu samochodów i innych pojazdów (§ 4 ust. 1 pkt 2 lit. n rozporządzenia). Oznacza to obligatoryjną ewidencję tych czynności na kasie rejestrującej. W rozporządzeniu przewidziano możliwość zwolnienia z kasy fiskalnej usług parkingu samochodów i innych pojazdów wyłącznie świadczonych na rzecz pracowników podatnika.
Oznacza to, że usługi parkingu samochodów opodatkowane podatkiem VAT, z wyjątkiem świadczonych na rzecz pracowników podatnika, będą objęte obowiązkową ewidencją na kasach rejestrujących. Obowiązek ten dotyczyć będzie także usług, za których odpłatność pobierana jest za pomocą parkometrów.
Na mocy przepisów przejściowych obowiązek ewidencji na kasach rejestrujących dla opłat parkingowych zostanie wdrożony od 1 kwietnia 2026 roku. JST, które korzystają ze zwolnienia z kasy rejestrującej dla tych opłat mogą dalej korzystać z tych zwolnień do 31 marca 2026 r.
Praktyczne konsekwencje dla JST
JST powinny szczegółowo przeanalizować zakres świadczonych usług parkingowych, aby poprawnie zidentyfikować te podlegające VAT oraz objęte obowiązkiem ewidencji na kasach fiskalnych. Powinny również dostosować swoje systemy poboru opłat do nowych wymogów, zapewniając urządzenia rejestrujące zgodne z przepisami. Dotyczy to m.in. parkometrów oraz aplikacji mobilnych. Wprowadzony okres przejściowy ma zapewnić podatnikom odpowiedni czas na przygotowanie, a także aby na rynku zapewnione były rozwiązania (kasy rejestrujące) do montowania w urządzeniach samoobsługowych.
Paweł Czaplicki
Kancelaria Wyrzykowscy
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej, podatkowej ani jakiejkolwiek innej formy doradztwa. Wszelkie przedstawione w nim treści wyrażają osobiste poglądy autora oraz jego wiedzę na temat omawianych zagadnień. Autor ani wydawca nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki wynikające z zastosowania się do informacji zawartych w artykule bez konsultacji z odpowiednim specjalistą.
* Interpretacja indywidualna z dnia 20 sierpnia 2024 r., 0112-KDIL1-2.4012.268.2024.2.AS
Zadaj pytanie do artykułu