Międzygminna opieka nad bezdomnymi zwierzętami a VAT – ważna interpretacja dla samorządów

Data publikacji: 26-05-2025

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną, w której udzielił wyjaśnił, że gmina nie jest podatnikiem VAT w zakresie prowadzenia schroniska dla bezdomnych zwierząt z terenów gmin.


Stan faktyczny

Z okoliczności sprawy wynikało, że gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Jedna z jej jednostek budżetowych prowadzi schroniska dla bezdomnych zwierząt na terenie gminy, prowadzi sprawy związane z profilaktyką weterynaryjną oraz wyłapuje bezdomne zwierzęta, a także wykonuje inne zadania wynikające z ustawy o ochronie zwierząt. Schronisko działa zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych dla prowadzenia schronisk dla zwierząt. Obowiązek zapewnienia właściwej opieki i ochrony zwierząt bezdomnych wynika z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt i jest zadaniem własnym gminy a zatem i jej obowiązkiem.

Do Schroniska przyjmowane są wyłapane przez pracowników zwierzęta z terenu wyznaczonego administracyjnymi granicami gminy, a także zwierzęta pochodzące z terenów innych gmin, z którymi gmina ma podpisaną umowę na przyjmowanie, utrzymanie i opiekę nad bezdomnymi psami.


Pytanie i stanowisko Wnioskodawcy

Gmina zapytała organ podatkowy czy świadczenie usług w stanie faktycznym opisanym we wniosku, realizowane na rzecz innych gmin jako realizacja ich zadań własnych, stanowi działalność gospodarczą w myśl przepisów ustawy VAT i czy gmina działa jako podatnik podatku VAT.

Gmina stanęła na stanowisku, że nie jest podatnikiem VAT. Skoro ustawa o samorządzie gminnym daje gminom możliwość wzajemnego powierzania sobie wykonywania określonych zadań publicznych – w konsekwencji wykonywane przez Gminę czynności sprawowania opieki nad bezdomnymi psami z terenu innych gmin, związane z realizacją jednego z zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego stanowią realizację celu publicznoprawnego, a nie realizację czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Zaś środki finansowe otrzymywane przez Gminę od innych gmin stanowią udział w kosztach realizacji powierzonego zadania, a nie wynagrodzenie za świadczoną usługę.


Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

DKIS uznał stanowisko gminy za prawidłowe. Organ zgodził się z gminą, że w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z umowami o charakterze cywilnoprawnym, dotyczącymi sprawowania opieki nad bezdomnymi zwierzętami z innych gmin, tylko z zawartymi porozumieniami międzygminnymi dotyczącymi wykonywania zadań publicznych. Czynności te stanowią realizację celu publicznego, a otrzymywane środki przez gminę stanowią udział w kosztach realizacji powierzonego zadania.


Paweł Czaplicki
Kancelaria Wyrzykowscy

Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej, podatkowej ani jakiejkolwiek innej formy doradztwa. Wszelkie przedstawione w nim treści wyrażają osobiste poglądy autora oraz jego wiedzę na temat omawianych zagadnień. Autor ani wydawca nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki wynikające z zastosowania się do informacji zawartych w artykule bez konsultacji z odpowiednim specjalistą.

*Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 kwietnia 2025 r., znak: 0112-KDIL1-2.4012.107.2025.1.BS

Zadaj pytanie do artykułu

Wiadomość została wysłana. Dziękujemy!