Jak poinformowało Ministerstwo Finansów – od 1 października 2024 r. planowane jest wdrożenie nowego modelu obsługi telefonicznej klienta KAS. Myślisz, że Ciebie to nie dotyczy, bo masz umowę z biurem rachunkowym lub doradcą podatkowym, którzy reprezentują Twoje rozliczenia podatkowe przed organem podatkowym? Nic bardziej mylnego, pełnomocnik, aby skonsultować się z urzędem skarbowym w Twojej sprawie podatkowej będzie musiał uwierzytelnić się kodem dostępnym w e-Urzędzie Skarbowym, a Ty będziesz musiał go do tego upoważnić.
Co planuje MF?
Tak jak dotychczas, korzystając z konsultacji z KAS (Krajowa Administracja Skarbowa), uzyskasz ogólne informacje podatkowo-celne, np. Czy powinnam wystawić fakturę na konsumenta za sprzedaż telewizora, gdy ustaliłam płatności ratalne? Nie musisz się przedstawiać, podawać swojego NIP czy PESELU.
Nowością będzie uzyskiwanie indywidualnych informacji podatkowych w sprawie rozliczeń podatkowych danego podatnika, np. informację o rozliczeniach nadpłat i zwrotów z zeznań albo deklaracji podatkowych (a więc danych objętych tajemnicą skarbową). Aby takie informacje uzyskać będziesz musiał najpierw potwierdzić tożsamość kodem telePIN. W tym przypadku będzie potrzebne również wskazanie NIP lub PESELU.
Infolinia obsługiwana przez pracowników urzędów skarbowych służy do konsultacji w sprawach:
-
podatku od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz prowadzących działalność gospodarczą;
-
podatku od czynności cywilno-prawnych;
-
podatku od spadków i darowizn;
-
podatku od towarów i usług i kas fiskalnych;
-
podatku od osób prawnych;
-
podatku akcyzowego;
-
rejestracji podatkowej NIP, VAT, ZAP-3, rachunku bankowego;
-
umówienia wizyty w urzędzie skarbowym.
Infolinia urzędu skarbowego ma być dostępna w poniedziałek w godzinach od 8:00 do 18:00, a od wtorku do piątku od 8:00 do 15:00.
Numery infolinii:
22 330 03 30 (z telefonów komórkowych)
801 055 055 (z telefonów stacjonarnych)
Jak ustawić kod telePIN?
Należy zalogować się do e-US i w sekcji Ustawienia wybrać Infolinię Administracji Skarbowej, a następnie ustawić telePIN. Co ważne kod ten przypisany jest do danej osoby fizycznej – nie należy go nikomu udostępniać. Podczas rozmowy na infolinii poprosi Cię o niego automat, nigdy człowiek.
Sześciocyfrowy kod telePIN służy do weryfikacji Twojej tożsamości podczas kontaktu z infolinią KAS. Kod telePIN nie może zawierać identycznych cyfr np. 111111 ani następujących po sobie cyfr np. 123456.
Co z pełnomocnikami?
Aby pełnomocnik mógł skontaktować się z urzędem skarbowym w sprawie rozliczeń mocodawcy będzie musiał posiadać pełnomocnictwo ogólne PPO-1 lub o organizacji, z aktywnym upoważnieniem do konta organizacji w e-US (tzw. UKO).
Pełnomocnik kontaktując się z urzędem skarbowym w sprawie rozliczeń mocodawcy będzie musiał potwierdzić swoją tożsamość własnym kodem telePIN oraz własnym identyfikatorem PESEL/NIP. Następnie zostanie zapytany czy chce rozmawiać we własnej sprawie, czy sprawie mocodawcy. Jeśli mocodawcy należy podać dodatkowo NIP lub PESEL mocodawcy lub organizacji.
Więcej informacji o planowanych zmianach dostępne jest na stronie podatki.gov.pl.
Martyna Archacka
Kancelaria Wyrzykowscy
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej, podatkowej ani jakiejkolwiek innej formy doradztwa. Wszelkie przedstawione w nim treści wyrażają osobiste poglądy autora oraz jego wiedzę na temat omawianych zagadnień. Autor ani wydawca nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki wynikające z zastosowania się do informacji zawartych w artykule bez konsultacji z odpowiednim specjalistą.
Zadaj pytanie do artykułu