Załóżmy, że gmina zawarła umowę z powiatem w sprawie poboru opłaty skarbowej w drodze inkasa przez powiat na rzecz tej gminy. Jest to postępowanie zgodne z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, w której rada gminy może zarządzić pobór opłaty skarbowej w drodze inkasa, wyznaczyć inkasentów i określić wynagrodzenie za inkaso. Strony ustaliły wynagrodzenie w wysokości 10% od sumy zainkasowanej opłaty skarbowej.
Czy powiat jest zobowiązany do wystawienia faktury lub rachunku dokumentującego to wynagrodzenie? Czy wynagrodzenie za pobór opłaty skarbowej w drodze inkasa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
Zacznijmy od analizy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (UoVAT). Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 UoVAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 UoVAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie do art. 8 ust. 1 UoVAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
-
przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
-
zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
-
świadczenie usług, zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 UoVAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W analizowanym przypadku pobór opłaty skarbowej nie jest zadaniem wykonywanym w ramach władztwa publicznego, lecz zleconym na podstawie umowy, a za wykonaną czynność zostanie wypłacane wynagrodzenie. Powiat nie jest podmiotem zobowiązanym do świadczenia takich czynności. Czynność spełnia zatem definicję świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 UoVAT. Istnieje bezpośredni związek pomiędzy wykonywaną czynnością w zakresie inkasa opłaty skarbowej a otrzymywanym przez powiat wynagrodzeniem. Wynagrodzenie za pobór opłaty skarbowej w drodze inkasa podlega zatem opodatkowaniu podatkiem VAT stawką podstawową tj. 23%, gdyż czynności tej nie wymieniono w przepisach jako opodatkowanej niższymi stawkami, bądź objętej zwolnieniem (nie znajduje tutaj zastosowania zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 40 UoVAT, które zwalnia od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług).
Przykłady interpretacji indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzających to stanowisko:
-
z dnia 23.01.2020 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.513.2019.1.MB;
-
z dnia 3.09.2020 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.427.2020.2.LS;
-
z dnia 8.11.2023 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.598.2023.1.KK.
Odpowiadając na pytanie jak udokumentować wynagrodzenie za pobór opłaty skarbowej w drodze inkasa należy wskazać, że powiat zobowiązany będzie do wystawienia faktury na rzecz gminy i zastosowania podstawowej 23% stawki VAT.
Wiktoria Salwin
Kancelaria Wyrzykowscy
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej, podatkowej ani jakiejkolwiek innej formy doradztwa. Wszelkie przedstawione w nim treści wyrażają osobiste poglądy autora oraz jego wiedzę na temat omawianych zagadnień. Autor ani wydawca nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki wynikające z zastosowania się do informacji zawartych w artykule bez konsultacji z odpowiednim specjalistą.
Zadaj pytanie do artykułu