DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 8 października 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.670.2024.1.PRP rozpatrywał niniejszą sprawę:
Gmina (czynny podatnik VAT) jest w posiadaniu nieruchomości gruntowej zabudowanej kanalizacją deszczową (jej zdaniem - budowlą). Rzeczoznawca majątkowy określił wartość ww. działki w operacie szacunkowym. Gmina planuje dokonać zbycia powyższej nieruchomości, w drodze zamiany z Powiatem. Gmina wskazała również, iż transakcja ta, jej zdaniem, powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT stawką podstawową – 23%.
W zamian za ww. działkę, Gmina ma otrzymać nieruchomość zabudową budowlą hydrotechniczną. Rzeczoznawca majątkowy, w tym przypadku również określił wartość nieruchomości (wartość większa niż działki Gminy). Ponadto, Gmina uzyskała od Powiatu informację, iż zbycie tej działki przez Powiat będzie podlegało zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UoVAT.
Strony ustaliły między sobą, że zamiana powyższych nieruchomości nastąpi bez żadnych dopłat, mimo, iż nieruchomości mają różne wartości. Strony postanowiły więc, iż za wartość transakcji przyjmą wartość tańszej działki.
Zdaniem Gminy, prawidłowym będzie, jeżeli udokumentuje ona sprzedaż fakturą, w której za podstawę opodatkowania przyjmie wartość działki tańszej i to do tej wartości doliczy podatek VAT w stawce 23%. Natomiast Powiat, udokumentuje transakcję sprzedaży fakturą, w której kwota brutto będzie równowartością działki tańszej, gdyż transakcja ta podlega zwolnieniu (kwota netto będzie równa kwocie brutto).
DKIS w opisanej interpretacji wskazał jednak, iż wskazane przez Gminę udokumentowanie transakcji sprzedaży nieruchomości jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 UoVAT - podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy. Ust. 6 ww. artykułu doprecyzowuje, iż podstawa opodatkowania obejmuje także m.in. podatki.
Natomiast, w myśl art. 3 ust. 2 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług - W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru lub usługi podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym.
Zatem, to dokonujący zamiany sami wskazują wartość pieniężną, za jaką daną nieruchomość zbędą. Gmina wskazała, iż tą wartością ma być równowartość wartości działki tańszej. Nie może zatem dojść do sytuacji, w której wartość działki zbywanej przez Gminę de facto będzie wyższa o podatek VAT, gdyż nie będą one końcowo przyjmować wartości identycznej. Wartość działki gminnej stanowi więc wartość brutto, nie zaś netto – tak jak przyjęła Gmina.
Reasumując, zdaniem DKIS „podstawą opodatkowania jest zapłata z tytułu dokonanej dostawy (np. w formie zamiany), pomniejszona o kwotę należnego podatku, tj. wartość netto (bez podatku). Przy czym to strony (a nie organ podatkowy) dokonujące czynności cywilnoprawnych określają w zawieranych przez siebie umowach wartość - cenę, za którą dokonują transakcji”.
Olga Grabowska
Kancelaria Wyrzykowscy
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej, podatkowej ani jakiejkolwiek innej formy doradztwa. Wszelkie przedstawione w nim treści wyrażają osobiste poglądy autora oraz jego wiedzę na temat omawianych zagadnień. Autor ani wydawca nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki wynikające z zastosowania się do informacji zawartych w artykule bez konsultacji z odpowiednim specjalistą.
Zadaj pytanie do artykułu