Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną, w której stwierdził, że działka, przez którą przebiega sieć energetyczna jest działką zabudowaną, niekorzystającą ze zwolnienia z podatku VAT.
Stan faktyczny
Miasto planowało zbyć działkę w drodze zamiany ze Skarbem Państwa. Przez działkę przebiega linia energetyczna i posadowiony jest na niej słup energetyczny. Należą one do przedsiębiorstwa energetycznego.
Działka znajduje się na terenie, dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Ponadto, dla działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy.
Pytanie i stanowisko Wnioskodawcy
Pytanie Miasta dotyczyło możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z podatku VAT sprzedaż terenów niezabudowanych innych niż budowlane. Zatem sprzedaż działki która nie jest zabudowana i jednocześnie nie jest przeznaczona pod zabudowę korzysta ze zwolnienia.
Miasto uznało, że skoro działka nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego, ani decyzją o warunkach zabudowy to nie jest terenem budowlanym. Ponadto, nie sposób uznać, że słup energetyczny zlokalizowany na działce czyni ją działką zabudowaną. Wobec braku jakichkolwiek innych budynków i budowli, należy uznać, że działka jest niezabudowana. Miasto nie będzie przenosić prawa własności do infrastruktury energetycznej – ona jest i będzie w dyspozycji przedsiębiorstwa energetycznego. Wobec tego przedmiotem „odpłatnej dostawy towaru” będzie wyłącznie grunt, który należy uznać za niezabudowany. Skoro jest to działka niezabudowana i nie stanowi terenu budowlanego to jest zwolniona z podatku VAT.
Miasto powołało się na wyroki NSA, z którego wynika, że dla oceny, czy grunt jest niezabudowany należy wziąć pod uwagę, czy obiekty posadowione na gruncie mają znaczenie wiodące dla określenia charakteru tego gruntu jako gruntu zabudowanego.
Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
DKIS uznał, że działka jest zabudowana i nie korzysta ze zwolnienie z podatku VAT. DKIS zgodził się z Miastem wyłącznie, co do tego, że przedmiotem „odpłatnej dostawy towaru” będzie sam grunt. Nie można go jednak uznać za niezabudowany, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku VAT. Wynika to z faktu, że na działce jest budowla - słup energetyczny.
Komentarz
Takie stanowisko organu podatkowego ma bardzo duże znaczenie nie tylko dla jednostek samorządu terytorialnego, ale także dla innych podatników, którzy sprzedają grunty. Art. 43 ust. 1 pkt 9 jest podstawą prawną zwolnienia z podatku VAT sprzedaży gruntów niezabudowanych, które nie są przeznaczone pod zabudowę. Ze zwolnienia miały korzystać działki rolne, leśne itp. Przyjmując powyższe stanowisko organu podatkowego należy stwierdzić, że działka, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ma przeznaczenie rolne, nie będzie zwolniona z podatku VAT, jeżeli na tej działce przedsiębiorstwo energetyczne zlokalizowało słup energetyczny, a nad działką przebiega linia energetyczna. Bez znaczenia pozostaje przy tym wielkość działki. W wielu wyrokach sądy biorą pod uwagę jednak sens transakcji. Dokonując interpretacji art. 43 ust. 1 pkt 9, zdaniem sądów należy brać pod uwagę, że słup energetyczny, choć stanowi część budowli (sieci energetycznej) to nie ma znaczenia wiodącego dla działki. Jeżeli na działce o przeznaczeniu rolnym jest posadowiony jeden słup energetyczny to nie należy podchodzić do tego przepisu wyłącznie literalnie, a należy też uwzględnić wykładnię celowościową (przykład: wyrok WSA z dnia 10 stycznia 2025 r., sygn. III SA/Wa 2164/24).
Przed sprzedażą należy zatem dokładnie sprawdzić, czy faktycznie sprzedawane działki są niezabudowane. Może się okazać, że po prostu nie uwzględniono istnienia na ich terenie pewnych budowli, które na pierwszy rzut oka nie mają znaczenia dla ustalenia stawki VAT. Może się jednak okazać, że stanowisko organu podatkowego będzie inne.
Paweł Czaplicki
Kancelaria Wyrzykowscy
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej, podatkowej ani jakiejkolwiek innej formy doradztwa. Wszelkie przedstawione w nim treści wyrażają osobiste poglądy autora oraz jego wiedzę na temat omawianych zagadnień. Autor ani wydawca nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki wynikające z zastosowania się do informacji zawartych w artykule bez konsultacji z odpowiednim specjalistą.
*Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 czerwca 2025 r., znak: 0114-KDIP4-3.4012.157.2025.2.AAR
Zadaj pytanie do artykułu