Stan faktyczny wniosku o interpretację
Powiat, za pośrednictwem swojej jednostki organizacyjnej (Zarząd Dróg), realizuje inwestycję polegającą m.in. na rozbudowie sieci wodociągowo-kanalizacyjnej (dalej: budowla), która zostanie umieszczona w pasie drogi powiatowej i będzie realizowana wraz z inwestycją drogową.
Po wybudowaniu budowli ma zostać ustalona jej wartość w oparciu o kosztorys powykonawczy. W dalszej kolejności zaś Powiat ma przekazać ją nieodpłatnie Gminie – w formie pomocy rzeczowej.
W lipcu br. Gmina wystąpiła do DKIS o wydanie interpretacji indywidualnej. Wskazała w zdarzeniu przyszłym, iż jest czynnym podatnikiem VAT. Do celów wykonywania jej zadań własnych (działalność wodociągowo-kanalizacyjna) powołała do życia Spółkę.
Gmina nie będzie użytkować nowo wybudowanej budowli samodzielnie, zamierza wnieść ją aportem niepieniężnym do własnej Spółki. W zamian Gmina obejmie udziały w Spółce. „Wartość pomocy rzeczowej […] zostanie ustalona przez Powiat w wartości brutto (tj. w oparciu o kosztorys powykonawczy (w kwotach netto) z uwzględnieniem podatku VAT należnego w fakturze sprzedaży wystawionej przez wykonawcę robót na rzecz Zarządu Dróg […]). i”.
Zadane pytanie
W związku z powyższym Gmina zadała następujące pytanie: Czy prawidłowym jest przyjęcie, że wartość sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, która zostanie uwzględniona w protokole przekazania tej sieci przez Powiat na rzecz Gminy, stanowi wartość brutto i w celu prawidłowego ustalenia wartości aportu, dla potrzeb przekazania przedmiotowej budowli do Spółki, należy tę kwotę unnettowić (wg zasady "w stu") i do tak ustalonej kwoty doliczyć podatek VATii?
Stanowisko Gminy i Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
Zdaniem Gminy odpowiedź powinna być twierdząca. DKIS uznał jednak ww. stanowisko za nieprawidłowe twierdząc, iż podstawę opodatkowania powinno się ustalać w oparciu o wartość nominalną udziałów.
WAŻNE!! Zgodnie ze stanowiskiem DKIS do podstawy opodatkowania nie powinno wliczać się kwoty stanowiącej nadwyżkę wartości budowli przeznaczoną na kapitał zapasowy Spółki (brak świadczenia wzajemnego).
Reasumując, jak wskazał DKIS, w sytuacji przedstawionej powyżej jako podstawę opodatkowania transakcji wniesienia aportem przez Gminę budowli, należy uznać kwotę będącą równowartością sumy wartości nominalnej udziałów (przeznaczoną na kapitał zakładowy Spółki), lecz pomniejszoną o kwotę podatku VAT, bez uwzględnienia wartości nadwyżki przeznaczonej na kapitał zapasowy. Nie jest zatem prawidłowe ustalanie wartości aportu w oparciu o kosztorys powykonawczy, jak to przyjęła Gmina.
WAŻNE!! Wartość nominalna udziałów z tytułu wniesienia aportu stanowi kwotę brutto. Podatek VAT od tej czynności należy więc wyliczać przy pomocy metody „w stu” celem uzyskania kwoty netto (podstawy opodatkowania transakcji).
Olga Grabowska
Kancelaria Wyrzykowscy
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej, podatkowej ani jakiejkolwiek innej formy doradztwa. Wszelkie przedstawione w nim treści wyrażają osobiste poglądy autora oraz jego wiedzę na temat omawianych zagadnień. Autor ani wydawca nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki wynikające z zastosowania się do informacji zawartych w artykule bez konsultacji z odpowiednim specjalistą.
i Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 sierpnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.455.2024.2.AK