Loteria promocyjna na Facebooku- jakie warunki trzeba spełnić aby ją uruchomić?

Data publikacji: 27-10-2021

Posiadając firmowy fanpage na Facebooku czy w innych mediach społecznościowych, planujemy rozwinąć profil poprzez różne formy reklamy. Jedną z nich jest zorganizowanie loterii promocyjnej. Jednak zanim zdecydujemy się na tego typu akcję,   warto zastanowić się jakie normy prawne kryją się za tym , oraz jak zgodnie z prawem promować swoje produkty na Facebooku z wykorzystaniem różnego rodzaju konkursów i loterii.


Niejednokrotnie każdy z nas widział na portalu społecznościowym post dotyczący organizowane loterii promocyjnej, wtedy na myśl przychodzi ustawa o grach podatkowych , gdzie zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 19 listopada 2009r. loteria promocyjna to gra losowa, w której uczestniczy się poprzez  nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii,  a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe. Do organizacji loterii promocyjnej wymagane jest udzielenie zezwolenia i prowadzenie jej na podstawie regulaminu przedstawionego, w toku ubiegania się o zezwolenie.


Jeżeli organizujemy loterię promocyjną na portalu społecznościowym , która polega na polubieniu postu np. na Facebooku a następnie wpisaniu komentarza a udział w niej jest nieodpłatny, to należy pamiętać że nie jest to loteria promocyjna w rozumieniu przepisów ustawy o grach hazardowych, ponieważ  nie mamy do czynienia z nabyciem towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze, uczestniczymy w grze nieodpłatnie, a do wygrania są nagrody (pieniężne lub rzeczowe). Wówczas jedynie takie zdarzenie można uznać za reklamę bezpośrednią.


Jednak jeśli zdecydujemy się na zorganizowanie tego typu zabawy z rozdaniem nagród , warto rozważyć drugą opcję jaką jest konkurs. Jest to znacznie korzystniejsza forma , bowiem aby przeprowadzić konkurs nie potrzebujemy żadnych zezwoleń, nie musimy go nigdzie zgłaszać. Warto jednak pamiętać, aby zwycięzcy konkursu nie wyłaniać poprzez losowanie. Bo w tej sytuacji  zabawa staje się już loterią.


Zatem, konkurs na Facebooku musi mieć regulamin, w którym organizator podaje zasady gry. W regulaminie konkursu należy zawrzeć następujące informacje: nazwę, czas trwania konkursu, dla kogo przeznaczony jest konkurs, na czym polega i jakie są zasady wyłonienia zwycięzców, nagrody, sposób ogłaszania zwycięzców, zasady reklamacji konkursu i rozwiązywania sporów. Przy organizowaniu konkursu należy pamiętać że nie wolno stawiać warunków udziału w konkursie , ponieważ jest to niezgodne z regulaminem Facebooka.


Patrząc na aspekt prawny, organizując konkurs naszym obowiązkiem jest ochrona danych osobowych uczestników. Zgodnie z RODO musimy spełnić obowiązek informacyjny. Dlatego aby tego aspektu nie ominąć najrozsądniejszym pomysłem , będzie umieszczenie obowiązku informacyjnego w regulaminie konkursu. Pamiętajmy również że organizator konkursu powinien pamiętać o obowiązku zabezpieczenia przetwarzanych danych osobowych.
 


Klaudia Gątarek

Kancelaria Wyrzykowscy