Zastrzeżenie znaku towarowego – to coś dla Ciebie!
Prowadzisz działalność i masz swoje logo, które stworzyłeś bądź zamówiłeś specjalnie pod kątem świadczonych usług? Posługujesz się nim w Internecie, stopce mailowej, pismach firmowych i marketingowych materiałach? Czytaj dalej – powinieneś zadbać o ochronę swojego logo – przecież to dzięki niemu jesteś rozpoznawalny wśród obecnych i potencjalnych klientów.
Co to znak towarowy i czy można zastrzec każdy?
Znakiem towarowym jest takie oznaczenie, które umożliwia odróżnienie Cię od innego przedsiębiorcy lub jego towarów oraz świadczy o Twojej marce. Znaki mogą być m.in. słowne, graficzne, słowno-graficzne, a nawet dźwiękowe – w zależności od Twojej wyobraźni.
Znaku towarowego nie będzie można zastrzec, jeśli np. nie jest on wystarczający inny, tzn. podobny do już zgłoszonych czy może wprowadzać w błąd odbiorców co do jakości czy pochodzenia produktu. Przed rozpoczęciem procedury zgłaszania znaku powinieneś sprawdzić, czy Twoje logo nie jest podobne do któregoś zamieszczonego w oficjalnych rejestrach Urzędu Patentowego RP, a najlepiej żeby zrobił to specjalista – prawnik posiadający doświadczenie w tym zakresie.
Jak przebiega procedura zastrzeżenia znaku towarowego?
Po przeanalizowaniu możliwości zastrzeżenia Twojego logo należy złożyć dokumenty zgłoszeniowe, w których wskazuje się dokładne logo i zakres ochrony względem wykazu towarów i usług według klasyfikacji nicejskiej oraz wnieść opłatę. Możesz także poczekać na wezwanie z Urzędu z określoną opłatą i dokonać wpłaty w ciągu miesiąca od wezwania – to od Ciebie bądź prawnika kierującego Twoją sprawą zależy obrany kierunek.
Urząd następnie ujawni Twoje zgłoszenie w e-Wyszukiwarce w ciągu 2 miesięcy od daty zgłoszenia, a jeśli nie stwierdzi przeszkód rejestracyjnych – opublikuje zgłoszenie w Biuletynie Urzędu Patentowego. Wtedy to osoby postronne będą mogły złożyć sprzeciw wobec Twojego zgłoszenia – mają na to 3 miesiące.
Jeśli okaże się, że nie wpłynął żaden sprzeciw bądź zakończono postępowanie sprzeciwowe, Urząd wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego lub odmowie udzielenia prawa ochronnego. Twoim zadaniem będzie dokonanie opłaty za 10-letnią ochronę znaku oraz pamiętanie o odnawianiu ochrony. Crème de la crème będzie otrzymanie świadectwa ochronnego.
Co daje zastrzeżenie znaku towarowego?
Przede wszystkim spokojny sen – staniesz się właścicielem znaku ze świadectwem ochronnym, a Twoi nieuczciwi konkurenci będą mieli poważny problem, żeby Tobie zagrozić swoim logo. Nawet drobna zmiana w samej nazwie może zostać uznana za łudząco podobną do Twojego znaku i nie zostanie zastrzeżona. Kradzież Twojego pomysłu na logo nie będzie Ci już spędzała snu z powiek. Zabezpiecz się wcześniej i skonsultuj z doświadczonym specjalistą – w końcu od pomyślnego procesu zastrzeżenia znaku zależy Twoja reputacja.
Dagmara Jabłońska
Kancelaria Wyrzykowscy