Odliczenie VAT od wydatków sfinansowanych ze środków "Polski Ład" - wyjaśnienia RIO

Data publikacji: 26-01-2023

13 września 2022 r. opublikowaliśmy artykuł: Odliczenie VAT a finansowanie inwestycji ze środków Polskiego Ładu – interpretacja indywidualna. Dziś powracamy do tego tematu, gdyż Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi opublikowała wyjaśnienia, w których udzieliła odpowiedzi na następujące pytanie jednego z samorządów:

Czy w związku z dokonaniem odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji, sfinansowanych przez Gminę ze środków otrzymanych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych, Gmina zobowiązana jest do zwrotu otrzymanego dofinansowania w części odpowiadającej odliczonemu podatkowi VAT”?

W wydanej interpretacji indywidualnej, omówionej w artykule z 13/09/2022, organ odniósł się wyłącznie do prawa do odliczenia podatku VAT na gruncie ustawy o VAT, wskazując, że sposób finansowania nie ogranicza prawa do odliczenia. W wydanych wyjaśnieniach RIO odniosło się wyłącznie do sposobu finansowania i ustawy o finansach publicznych, nie ingerując w prawo do odliczenia. Także w końcu Samorządy doczekały się dwóch uzupełniających się stanowisk.

Co zatem wynika z wyjaśnień RIO?

Wskazano, że prawidłowe jest stanowisko Samorządu – w przypadku, gdy Gmina dokonuje odliczenia podatku VAT (gdyż wydatek jest związany z działalnością, która prawo do odliczenia jej daje) i finansuje jednocześnie ten wydatek z tzw. Polskiego Ładu to nie musi zwracać odliczonego podatku VAT do instytucji finansującej, gdyż otrzymane od niej środki nie stanowią dotacji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Odliczony podatek VAT powinien zostać zagospodarowany zgodnie z regulacjami ustawy o finansach publicznych.

Uzasadniając swoje stanowisko RIO w Łodzi wskazała, że:

  • środki z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych nie mają charakteru dotacji w rozumieniu art. 126 ustawy o finansach publicznych,
  • zasady rozdziału i przekazywania jst i związkom jst dofinansowania na realizację zadań inwestycyjnych, mających na celu przeciwdziałanie COVID-19 określa uchwała Rady Ministrów, nr 84/2021 w sprawie ustanowienia Rządowego Funduszu Polski Ład, podjęta na podstawie art. 65 ust. 28 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568, z późn. zm.), 
  • zgodnie z treścią § 4 przywołanej wyżej uchwały Rady Ministrów wartością zadania inwestycyjnego objętego dofinansowaniem jest całkowita łączna wartość wynagrodzenia wykonawcy za wykonanie zadania inwestycyjnego w tym wartość ceny dostaw określonych w umowie  lub umowach mających na celu realizację zadania inwestycyjnego. Przywołany przepis § 4 kreuje więc zasadę brutto wartości inwestycji objętej dofinansowaniem z Funduszu,
  • postanowienia § l ust. 4 oraz § 8 ust. 7 Załącznika do uchwały nr 84/ RM wprowadzają regulację dotyczącą obniżania wartości dofinansowania w przypadku niższej wartości inwestycji bądź obniżenia wartości wynagrodzenia wykonawcy inwestycji, bez względu na podstawy tego obniżenia,
  • przedmiotowa uchwala stanowiąc zasady przekazywania dofinansowania z Funduszu nie zawiera regulacji odnośnie do ewentualnego obniżania wartości inwestycji ze względu na prawo jst do odliczania podatku naliczonego,
  • uwzględniając treść § 3 ust. 3 i 4 Załącznika do przedmiotowej uchwały podmioty uprawnione składając wniosek o dofinansowanie nie przekazują Prezesowi Rady Ministrów jako dysponentowi środków informacji o tzw. kwalifikowalności VAT”.

Pełna wersja wyjaśnień znajduje się tutaj. Należy pamiętać, że wyjaśnienia te nie mają charakteru ogólnego (ani wiążącego) i w przypadku dalszych wątpliwości Samorząd może, czy nawet powinien, wystąpić do właściwego miejscowo dla siebie RIO w celu uzyskania takich wyjaśnień.

Martyna Archacka
Kancelaria Wyrzykowscy