Pojęcie transakcji pomocniczych w dochodach wykonanych JST

Data publikacji: 15-06-2021

Obliczenie prewspółczynnika odliczenia VAT w jednostakch samorządu treytorialnego wciąż stanowi wyzwanie i budzi wiele wątpliwości. Jedną z nich jest zidentyfikowanie transkacji pomocniczych, które nie stanowią dochodów wykonanych urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego zgodnie z § 3 ust. 5 pkt. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17.12.2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999)

Kluczem do prawidłowego określenia czy transakcja ma charakter pomocniczy jest zdefiniowanie pomocniczości. Zarówno organy podatkowe jak i sądy administracyjne, mimo różnic w obieranych stanowiskach, jednogłośnie podnoszą za Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (wyrok z dnia 11 lipca 1996 r. w sprawie Régie Dauphinoise (C-306/94)) następującą definicję: nie są transakcjami pomocniczymi takie, które są koniecznym, bezpośrednim i stałym uzupełnieniem działalności podstawowej – interpretacje i orzeczenia podnoszące tą definicję:
•    interpretacja indywidualna DKIS z 12.02.2016 r. sygn.. IBPP2/4512-958/15/EK;
•    wyrok WSA w Warszawie z 30.06.2010 r., sygn. akt: III SA/Wa 7/10;
•    wyrok NSA z 14.02.2013 r. sygn. akt I FSK 571/12;
•    wyroku WSA w Szczecinie z 24 września 2014 r. sygn. akt I SA/Sz 676/14;
•    interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 marca 2014 r. sygn.. IPPP1/443-125/14- 2/AS;
•    interpretacja indywidualna Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 2 lutego 2017 r., sygn. 1462- IPPP1.4512.950.2016.2.KR;
•    interpretacja indywidualna Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 5 sierpnia 2016 r. ITPP1/4512-403/16/B;
•    interpretacja indywidualna DKIS z 19 grudnia 2018 r. sygn. 0114-KDIP4.4012.678.2018.2.AS.

Zgodnie z podaną przez organy i TSUE definicją należy ostrożnie dokonać klasyfikacji potencjalnych transakcji pomocniczych występujących w urzędach obsługujących JST, np. odsetki od sprzedaży, pamiętając że w grę wchodzi wysokość stosowanej w roku podatkowym proporcji odliczenia VAT od zakupów. Dla przykładu JST regularnie wykazuje na podstawie faktur VAT sprzedaż z tytułu odsetek od płatności ratalnych za sprzedane towary lub usługi, np. nieruchomości, dzierżawy. Prawo do naliczania odsetek ustanowione jest odpowiednimi zapisami w umowach z kontrahentami. W rzeczonym przypadku, kiedy na mocy umowy regularnie naliczane i pobierane są odsetki, atrybut stałości transakcji nie podlega wątpliwości. Fakt zawarcia w umowie zobowiązania kontrahenta do zapłaty odsetek od płatności ratalnych za zakupione towary czy wyświadczone usługi może wskazywać, że naliczane odsteki stanowią konieczne i bezpośrednie uzupełnienie sprzedaży. W związku z czym można by uznać, że tak pobierane odsetki stanowią dochód wykonany urzędu obsługującego JST, w związku z czym nie powinny pomniejszać dochodów wykonanych urzędu. Kwestia wymaga zastanowienia, zrewidowania stosowanych w JST wzorów obliczania proporcji i być może interpretacji indywidualnych, aby liczone przez JST prewspółczynniki odliczenia VAT nie były niepotrzebnie zaniżone.

 

 

Milena Załęska

Kancelaria Wyrzykowscy