Stawka VAT dla wynajmu hali sportowej - nowe stanowisko DKIS

Data publikacji: 10-06-2021

Kwestia stosowania właściwej stawki VAT dla usług najmu hali sportowej od lat rozstrzygana była przez organy podatkowe w różny sposób. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy objął 23% stawką VAT usługi wynajmu sali gimnastycznej na cele rekreacyjno-sportowe osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (interpretacja indywidualna z 29 maja 2013 r., nr ITPP1/443–205/13/TS). Dominujące było jednak stanowisko przyjmujące 8% stawkę VAT w razie udostępnienia w celach sportowych hali sportowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz 23% stawką VAT udostępnienie hali podmiotom na cele ich działalności gospodarczej (interpretacja indywidualna z 30 września 2011 r., nr  ITPP1/443–897a/11AP). W wydanej 9 kwietnia 2019 r. interpretacji indywidualnej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.67.2019.2.RR Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) wskazał, że „skoro usługi związane z korzystaniem z obiektów sportowych są sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych, wykonywane w obiektach sportowych, to spełnione są przesłanki do zastosowania przy ich świadczeniu preferencyjnej stawki w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146aa pkt ust. 1 pkt 2 ustawy oraz w związku z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy. Reasumując, korzystanie z obiektów sportowych zgodnie z ich sportowym przeznaczeniem należy opodatkować 8% stawka podatku VAT”.


Od 01.11.2019 r. podatnicy mogą występować z wnioskami o wydanie wiążącej informacji stawkowej – w której to DKIS sam kwalifikuje daną czynność według klasyfikacji PKWiU.


W wydanych dotychczas wiążących informacjach stawkowych, np. WIS z dnia 25.05.2020 r. sygn. 0112-KDSL1-2.450.98.2020.2.PR lub WIS z dnia 14.01.2021 r. sygn. 0112-KDSL2-1.450.1076.2020.1.MD, DKIS, kwalifikuje usługę najmu hali sportowej jako „usługi związane z obsługą rynku nieruchomości”, wśród których klasyfikacja PKWIU 68 wymienia wynajem i obsługę nieruchomości własnych i dzierżawionych, podlegającą 23% stawce VAT. Swoje stanowisko uzasadnia w następujący sposób : „należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie udostępnia odpłatnie Hali Sportowej na zasadzie wykupienia wstępu (zdefiniowanego wg Słownika Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) jako możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś), ale na podstawie umowy wynajmu. Świadczona usługa najmu nie stanowi także usługi sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 „USŁUGI ZWIĄZANE Z DZIAŁNOŚCIĄ OBIEKTÓW SPORTOWYCH”. Takimi usługami mogą bowiem być: usługi organizowania różnorodnych imprez sportowych na posiadanych obiektach sportowych, udostępnianie obiektu sportowego na zasadzie wykupienia wstępu czy usługi prowadzenia nauki określonej gry sportowej przez pracowników zatrudnionych przez właściciela określonego obiektu sportowego. Podsumowując, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wynajął Halę Sportową na rzecz podmiotów najmujących obiekt w celu prowadzenia swojej działalności statutowej co oznacza, że nie świadczy usługi w zakresie wstępu ani usługi związanej z działalnością obiektu sportowego, tylko usługę wynajmu.”  W związku z powyższym, jeżeli świadczona przez podatnika usługa polega na wynajmowaniu części obiektu sportowego – hali sportowej w wyznaczonym czasie według obowiązującego cennika, nie zaś na sprzedaży wstępu za wykupieniem biletu/karnetu, organ podatkowy może przyjąć, że Gmina świadczy usługi zarządzania nieruchomością własną podlegające opodatkowaniu stawką VAT 23%. Podejście DKIS do kwestii opodatkowania najmu hali sportowej, jako działalności innej niż działalność obiektów sportowych prezentowane w ostatnich WIS różni się od tego, które dominowało wcześniej w wydawanych indywidualnych interpretacjach podatkowych, klasyfikując usługę pod inną klasyfikacją PKWIU, w związku z czym wskazanym byłoby zrewidowanie dotychczas stosowanych stawek VAT.



Milena Załęska

Kancelaria Wyrzykowscy