Niejednoznaczny termin złożenia informacji MDR-3 przez korzystającego

Data publikacji: 26-05-2021

Chociaż raportowanie schematów podatkowych na dobre zagościło w rzeczywistości gospodarczej, mimo tego nadal budzi szereg wątpliwości. 


Ordynacja podatkowa w art. 86j. § 1stanowi, że „korzystający, który dokonywał w danym okresie rozliczeniowym jakichkolwiek czynności będących elementem schematu podatkowego lub uzyskiwał wynikającą z niego korzyść podatkową, w terminie złożenia deklaracji podatkowej dotyczącej tego okresu rozliczeniowego przekazuje do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informację, według ustalonego wzoru, o zastosowaniu schematu podatkowego (…)”. Zapis ten może być interpretowany dwojako. To znaczy, że informacja MDR-3 powinna zostać złożona w tym samym dniu, w którym złożona została deklaracja podatkowa, aby ustawowy termin został dotrzymany albo informacja MDR-3 powinna być złożona w ustawowo przewidzianym terminie na złożenie deklaracji podatkowej, czyli w przypadku podatku VAT do 25. dnia następnego miesiąca. Ten drobny niuans językowy jest przyczyną wielu wątpliwości co do terminowości złożonych już informacji MDR-3. Szczęśliwie ustawodawca dla nieterminowego złożenia tychże informacji nie przewidział sankcji karno-skarbowych, ponieważ art. 80f § 2 Kodeksu Karnego Skarbowego (KKS) stanowi, że karze grzywny w wysokości 720 stawek dziennych podlega niezłożenie raportu MDR-3, nie ma zaś mowy o nieterminowym złożeniu, co zostało jasno sprecyzowane w przepisach KKS choćby w kwestii informacji MDR-1.

Można, zatem domniemywać, że spóźnienie ze złożeniem MDR-3 sankcji nie podlega, aczkolwiek kwestia ta nie powinna zostać porzucona przez podatnika bez refleksji nad polityką raportowania informacji MDR-3.
 

 

Milena Załęska

Kancelaria Wyrzykowscy