Kompaktowo opisujemy zmiany dotyczące płatności bezgotówkowych po zmianach od 01.01.2022 r.

Data publikacji: 14-12-2021

W ramach rozpowszechniania obrotu bezgotówkowego przez program „Polski Ład” uchwalono ustawę wprowadzającą zmiany m.in. w ustawie z 6 marca 2018 r. - Prawo Przedsiębiorców. Nowe przepisy będę obowiązywały od 1 stycznia 2022 r.  i polegają one na nałożeniu nowych obowiązków na podatników ewidencjonujących swoją sprzedaż za pomocą kas rejestrujących.  


Przedsiębiorcy będą zobowiązani do zapewnienia klientom środków niezbędnych do dokonania zapłaty bezgotówkowo przy użyciu instrumentu płatniczego w każdym miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę (w lokalu, pojeździe, poza lokalem, względnie wszędzie tam gdzie prowadzona jest sprzedaż etc.). Definicja instrumentu płatniczego została sformułowana w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1907 ze zm.) – „ zindywidualizowane urządzenie lub uzgodniony przez użytkownika i dostawcę zbiór procedur, wykorzystywane przez użytkownika do złożenia zlecenia płatniczego;”. Tak ogólna definicja mieści w sobie wszelkie rodzaje rozliczeń bezgotówkowych, zarówno karty płatnicze, przelewy bankowe jak i mobilne aplikacje płatnicze. Niewywiązanie się z ww. obowiązków będzie usankcjonowane poprzez czasowe wyłączenie dla podatnika prawa 25-dniowego zwrotu VAT lub kwartalnego rozliczania VAT.

Wspomniane przepisy od 01.07.2022 r. będą nakładały na przedsiębiorców zobowiązanych do stosowania  kas on-line i wirtualnych obowiązek posiadania terminalu płatniczego i jego integracji z kasą. Niewywiązanie się z ww. obowiązku będzie podlegało karze grzywny 5000 zł nakładanej w drodze decyzji przez Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Podsumowując od 1.01.2022 r. przedsiębiorcy posiadający kasy fiskalne wszelkiego typu mają obowiązek przyjmowania zapłaty w dowolnej formie bezgotówkowej od swoich klientów. Natomiast od 01.07.2022 r. przedsiębiorcy posługujący się kasami on-line i wirtualnymi będą musieli posiadać również terminal płatniczy, aby klienci mogli bez przeszkód zapłacić kartą płatniczą.

Milena Załęska

Kancelaria Wyrzykowscy