Prawa do świadectw efektywności energetycznej a podatek VAT

Data publikacji: 21-10-2022

W interpretacji indywidualnej z dnia 18 października 2022 roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odniósł się do kwestii świadectw efektywności energetycznej, tzw. białych certyfikatów.

Stan faktyczny dotyczył gminy, która realizowała inwestycje uprawniające go uzyskania białych certyfikatów, uregulowanych w ustawie z dnia 20 maja 2016 roku o efektywności energetycznej.

Gmina zawarła umowę powierniczą, na podstawie której upoważniła inny podmiot do wykonania czynności związanych z uzyskaniem świadectwa efektywności energetycznej oraz wykonania wszelkich czynności związanych ze sprzedażą praw majątkowych wynikających ze świadectwa efektywności energetycznej na giełdzie towarowej oraz pozyskaniem i odbiorem całości środków finansowych uzyskanych ze sprzedaży (podmiot upoważniony).

Podmiot upoważniony wystąpił z wnioskiem do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, który wystawił świadectwa efektywności energetycznej na ten podmiot. Następnie  podmiot upoważniony dokonał ich sprzedaży na Towarowej Giełdzie Energii S.A. 

Dla podmiotu upoważnionego zostało ustalone wynagrodzenie za wykonane przez siebie czynności, należne od gminy. Podmiot upoważniony przekazał środki pozyskane ze sprzedaży białych certyfikatów na rachunek gminy w wysokości pomniejszonej o swoje wynagrodzenie. 

Przedmiotem interpretacji było to, czy rozliczenie środków ze sprzedaży certyfikatów pomiędzy gminą, a podmiotem upoważnionym powinno być rozliczone na podstawie faktury, a ściślej rzecz ujmując, czy środki pieniężne pozyskane przez gminę należy uznać za wynagrodzenie za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (dostawę towaru/świadczenie usług).

Dyrektor Krajowej Informacji stwierdził, że gmina nie wykonała żadnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Z tego wynika, że gmina nie powinna wystawiać faktur na rzecz podmiotu upoważnionego. 

Stanowisko organu podatkowego należy uznać za prawidłowe. Znajduje ono potwierdzenie także w orzeczeniach sądów administracyjnych – przykładowo w wyroku NSA z dnia 7 lutego 2019 r., sygn. akt I FSK 142/17, a także prawomocnym wyroku WSA z dnia 6 grudnia 2017 r., sygn. akt I SA/Gd 1457/17.

 

Paweł Czaplicki
Kancelaria Wyrzykowscy

 

*interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 października 2022 r., 0114-KDIP4-1.4012.419.2022.2.BS