Sposób wykazywania danych w ewidencji JPK_V7

Data publikacji: 22-02-2023

W załączniku do Rozporządzenia* znaleźć można informacje, o tym w jaki sposób wykazywać określone dane w ewidencji (JPK_V7). Jest to, to samo rozporządzenie, z którego wynikają oznaczenia procedur i GTU. 

Podatniku, jeśli zastanawiasz się w jaki sposób wykazać w ewidencji korektę roczną środka trwałego, czy wystarczy wskazanie jednego kodu GTU dla dokumentu czy też czy wykazywać faktury, od których nie odliczasz VAT – to ten artykuł jest dla Ciebie!

Poniżej wyjaśnienia co do sposobu wykazywania danych w ewidencji tj. w JPK_V7M (JPK_V7K), wynikające wprost z rozporządzenia wraz z komentarzami:

  • W ewidencji w przypadku jej przesłania wskazuje się cel przesłania ewidencji poprzez zaznaczenie przesłania ewidencji albo jej korekty – w przypadku pierwszej korekty bądź kolejnej korekty ewidencji składając dokument należy oznaczyć, że jest to właśnie korekta. Obecnie nie wskazuje się już numeracji korekt, każda kolejna jest po prostu korektą.  
  • W ewidencji przesyłanej po raz pierwszy w danym miesiącu, w którym to okresie podatnicy nie dokonali żadnej transakcji mającej wpływ na podatek, wpisuje się 0,00 – jest to sytuacja, w której w danym okresie rozliczeniowym podatnik nie dokonał żadnej transakcji, ale ewidencję i tak należy złożyć ze wskazaniem 0,00.
  • Podatnik wykazuje w ewidencji dane, które dotyczą realizowanych w danym okresie rozliczeniowym czynności podlegających opodatkowaniu, o których mowa w rozporządzeniu. Pola w ewidencji dotyczące transakcji, które nie były realizowane przez podatnika, podatnik pozostawia puste.
  • Dane w zakresie wskazania daty są podawane w kolejności: rok, miesiąc, dzień.
  • Wszystkie wielkości ujemne poprzedza się znakiem minus ( - ) – w przypadku faktury korygującej in minus wartości w ewidencji powinny prezentować się ze znakiem ( - ), np. - 1 400,00 w sprzedaży zwolnionej.
  • Podatnik wykazuje w ewidencji dane pozwalające na rozliczenie podatku naliczonego tylko w takim zakresie, w jakim przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego lub zwrot podatku naliczonego, na zasadach określonych w przepisach art. 86-92 ustawy, z uwzględnieniem przepisów wykonawczych, w danym okresie rozliczeniowym – nie należy w ewidencji wykazywać wszystkich faktur, które otrzymał podatnik, a wyłącznie te, które dokumentują przysługujące mu prawo do odliczenia podatku VAT – w wartościach w jakich ma prawo do odliczenia. Zatem jeżeli podatnik otrzymał fakturę dokumentującą nabycie związane wyłącznie z jego działalnością zwolnioną to takiej faktury zakupu nie należy ujmować w ewidencji.
  • Dane, o których mowa w § 10 ust. 1 (dane dotyczące rozliczenia podatku należnego – tj. dotyczące sprzedaży) oraz § 11 ust. 1 (dane dotyczące rozliczenia podatku naliczonego – tj. dotyczące nabyć, od których podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku) rozporządzenia, wykazuje się w złotych polskich.
  • Dane, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 1 lit. c oraz pkt 4 rozporządzenia, wykazuje się w jednej pozycji - jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
  • W przypadku dostaw towarów i świadczenia usług oraz posiadania dowodów sprzedaży lub nabycia, do których mają zastosowanie oznaczenia, o których mowa w § 10 ust. 3-5 oraz § 11 ust. 2 i 8 rozporządzenia, podatnicy wykazują każdy rodzaj oznaczeń dotyczących tych transakcji lub dowodów – co oznacza, że faktura bądź dokument może posiadać wiele oznaczeń procedur czy kodów GTU, tj. należy oznaczyć tyle ile powinien posiadać, np. w przypadku dostawy nieruchomości na rzecz osoby fizycznej, którą udokumentowano fakturą wystawioną do paragonu, wystawioną fakturę należy oznaczyć w ewidencji jako GTU_10 oraz FP.
  • W przypadku korekt podatku naliczonego, o których mowa w art. 90a-90c oraz art. 91 ustawy, które podatnik ujmuje w ewidencji zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, powinny być one ujmowane zbiorczo w odniesieniu do wszystkich zdarzeń objętych korektą, w podziale na korektę podatku naliczonego od nabycia towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych oraz na korektę podatku naliczonego od nabycia pozostałych towarów i usług – korektę roczną (wieloletnią) należy ujmować zbiorczo, jeśli chodzi o wartości, jednak w podziale na środki trwałe i nabycia pozostałe, tj. nie należy w ewidencji ujmować korekty dla każdej faktury z minionego roku odrębnie.
  • W przypadku wartości sprzedaży brutto dostaw towarów i świadczenia usług opodatkowanych na zasadach marży, o której mowa w § 10 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, powinny być wykazywane poszczególne marże (w tym również marże ujemne) i podatek należny od poszczególnych marż (przy marży ujemnej podatek wynosi "zero"). W przypadku wskazanym powyżej podstawa opodatkowania w danym okresie rozliczeniowym jest równa sumie poszczególnych wartości marż, natomiast podatek należny w danym okresie rozliczeniowym nie stanowi sumy poszczególnych wysokości podatku, lecz powinien być obliczony każdorazowo od ustalonej podstawy opodatkowania.
  • Dane, o których mowa w § 10 ust. 1 i 2 oraz § 11 ust. 1 i 3-7 rozporządzenia, są wykazywane, w przypadku, gdy określone w tych przepisach czynności wystąpią w danym okresie rozliczeniowym – jeżeli jakaś czynność nie wystąpiła w danym okresie, to nie należy jej wskazywać w ewidencji. Ewidencja powinna zawierać dane wyłącznie o transakcjach, które w danym okresie miały miejsce.
  • Podatnicy ujmują w ewidencji faktury i inne dokumenty według daty powstania obowiązku podatkowego. W przypadku zdarzeń wykazywanych w ewidencji na podstawie dokumentów zbiorczych podatnicy ujmują je według daty ostatniego zdarzenia objętego tym dokumentem. Dotyczy to także podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, którzy przesyłają ewidencję zgodnie z art. 109 ust. 3c ustawy za pierwszy i drugi miesiąc kwartału - podatnicy ci ujmują w ewidencji za każdy z tych miesięcy zdarzenia zgodnie z datą powstania obowiązku podatkowego, niezależnie od faktu, że rozliczenie kwartału nastąpi w deklaracji składanej razem z ewidencją w trzecim miesiącu kwartału – dane w ewidencji ujmuje się zgodnie z datą powstania obowiązku podatkowego, tj. nie według daty wystawienia dokumentów czy ich rodzaju.

*Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15.10.2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. 2019, poz. 1988 ze zm.)

Martyna Archacka
Kancelaria Wyrzykowscy