W treści interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) z dnia 4 stycznia 2024 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.730.2023.2.NW, organ interpretacyjny miał do czynienia z poniżej przedstawionym stanem faktycznym:
Gmina będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT realizuje projekt, w ramach którego na gruntach stanowiących jej własność wykonuje różnego rodzaju inwestycje, m.in. dokonanie przebudowy jednej z ulic, będącej ogólnodostępną drogą publiczną.
Gmina (obdarowany) w celu wykonania przebudowy ww. ulicy w ramach kategorii ruchu KR3 (zamiast w ramach kategorii ruchu niższej – KR1) zwróciła się do Spółki (darczyńca) z propozycją wspólnej realizacji wskazanej inwestycji. Propozycja polegała na podpisaniu umowy darowizny między Gminą a Spółką. Na jej podstawie obdarowany miałby dobrowolnie otrzymać określoną kwotę pieniężną, dzięki której mógłby dokonać realizacji inwestycji o lepszej jakości. Warunkiem umowy jest jednak fakt, iż Gmina nie może otrzymanej darowizny przeznaczyć na cel inny niż ww. inwestycja. Obdarowany nie będzie zobowiązany do świadczenia jakichkolwiek czynności w ramach umowy na rzecz darczyńcy. Darczyńca zaś nie będzie posiadał żadnych szczególnych uprawnień związanych z realizowaną inwestycją, nie stanie się również jej właścicielem.
Po skończonej realizacji projektu, wybudowana inwestycja stanowić będzie wyłączną własność Gminy, zrealizowaną w ramach jej zadania własnego. Nie zostanie Spółce przekazana, nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy ani innej umowy o podobnym charakterze.
Czy zatem opisana powyżej darowizna środków pieniężnych powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?
W treści uzasadnienia interpretacji DKIS wskazuje, iż w związku z faktem, że zrealizowana inwestycja – przebudowa drogi gminnej:
- będzie stanowić własność Gminy;
- nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy ani innej umowy o podobnym charakterze;
- Spółka nie nabędzie prawa do drogi ani do poniesionych nakładów na jej przebudowanie;
- współfinansowanie przez darczyńcę przebudowy drogi będzie dobrowolne (środki pieniężne nie będą stanowić zapłaty za jakiekolwiek świadczenie Gminy);
- Gmina, w stosunku do umowy darowizny, nie będzie działała w charakterze podatnika VAT;
- wzajemne rozliczenie finansowe pomiędzy Gminą a Spółką dotyczące partycypacji w kosztach przebudowy drogi nie będzie stanowić wynagrodzenia należnego obdarowanemu z tytułu jakiegokolwiek świadczenia na rzecz darczyńcy. Będzie stanowić jedynie przekazanie środków pieniężnych przez Spółkę jako rozliczenie wyłącznie finansowe, niezwiązane z dostawą towarów czy świadczeniem usług na jej rzecz.
W związku z powyższymi okolicznościami w opisanej powyżej sprawie zdaniem DKIS nie nastąpi dostawa towarów/świadczenie usług na rzecz Spółki, ponieważ transakcja opisana w artykule nie będzie spełniać żadnej z przesłanek warunkujących uznanie otrzymanych przez Gminę darowizną środków pieniężnych za wynagrodzenie za dostawę jakichkolwiek towarów/świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT.
Reasumując, jeżeli otrzymane darowizną środki pieniężne nie stanowią lub nie będą stanowić wynagrodzenia z tytułu świadczenia przebudowy drogi na rzecz Gminy – nie będą one podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.
Olga Grabowska
Kancelaria Wyrzykowscy