Przypominamy w jakim przypadku można anulować fakturę VAT.

Data publikacji: 29-11-2021

Anulowanie faktury jest sytuacją, której nie regulują przepisy ustawy o VAT, niemniej jednak traktują o niej interpretacje indywidulane i orzeczenia sądów. Sytuacja anulowania faktury VAT jest wyjątkowo szczególną sytuacją  i podatnicy powinni dokładać wszelkich starań, aby nie stała się nagminna. 
Kiedy można anulować fakturę?
Anulować można wyłącznie fakturę, która nie została wprowadzona do obrotu prawnego, czyli taką która:
•    nie została wysłana do kontrahenta;
•    nie została odebrana przez kontrahenta;
•   została odesłana do podatnika, w taki sposób, że posiada on dwa egzemplarze faktury, a kontrahent nie ujął jej w swoich ewidencjach
Każda z wymienionych sytuacji uprawnia podatnik do anulowania faktury wyłącznie w przypadku, kiedy fakturę wystawiono dla usługi lub dostawy towaru niezrealizowanej!! - interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 21 marca 2019 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.12.2019.2.RSZ.

Anulowania faktur można doknać na dwa sposoby:

  1.  opatrzenie anulowanych faktur (obydwa egzemplarze) odpowiednią adnotacją o przyczynie i okolicznościach anulowania oraz pozostawienie ich w dokumentacji podatkowej, bez wprowadzania ich do ewidencji i wykazywania wynikających z nich kwot w deklaracji VAT
  2.  przekreślenia oryginału i kopii faktury oraz dokonania na nich adnotacji o przyczynie i okolicznościach anulowania, tak aby niemożliwe było ich powtórne wykorzystanie. 
     

Milena Załęska
Kancelaria Wyrzykowscy