W jaki sposób ująć w JPK_V7 korektę polegającą na zmianie danych nabywcy?

Data publikacji: 08-02-2022

Podatnik wystawił fakturę sprzedaży z błędnym NIP nabywcy, następnie wystawił fakturę korygującą jak powinien ująć oba dokumenty w deklaracji JPK_V7? Czy wystawienie faktury korygującej „do zera” a następnie faktury z poprawnymi danymi jest właściwe? Odpowiadamy analizując interpretację indywidualną DKIS z 2 lutego 2022 r.


Sytuacja, którą analizował DKIS w wydanej interpretacji, dotyczyła następującego stanu faktycznego – tak postępował podatnik:

Gdy po wystawieniu faktury okazuje się, że zmieniły się dane nabywcy (nazwa, adres, NIP, numer zamówienia), a dane pozostałe takie jak ilość, stawka podatku, wartość sprzedaży nie uległy zmianie – podatnik wystawiał fakturę korygującą „do zera”, a następnie nową z poprawnymi danymi nabywcy, czyli wskazywał już, dla przykładu, właściwy NIP. Wówczas podatnik korygował część ewidencyjną JPK_V7 poprzez ujęcie zarówno tej faktury korygującej jak i „nowej” faktury sprzedaży w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpiła sprzedaż.


Stanowisko zajęte przez DKIS:

Działanie podatnika jest nieprawidłowe. 

Organ wskazał, że gdy na wystawionej fakturze zostanie popełniony błąd, to strony transakcji zobowiązane są do jej poprawienia. Wówczas faktura powinna być skorygowana poprzez podanie właściwych danych nabywcy. Zmiana błędnych danych nabywcy może zostać dokonane poprzez:
a) wystawienie przez nabywcę noty korygującej (nota wymaga akceptacji wystawcy faktury), bądź
b) wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Na fakturze korygującej powinny być wskazane prawidłowe dane nabywcy. 

Skorygowanie faktury przez sprzedawcę nie powinno polegać na jej „wyzerowaniu”, lecz na zastąpieniu błędnych danych danymi poprawnymi. Błąd w nazwie nabywcy jest błędem formalnym i nie ma wpływu na ważność faktury, pod warunkiem, że inne elementy zawarte na fakturze jednoznacznie pozwalają określić strony transakcji (o ile oczywiście nabywca jest stroną transakcji i nabył towar/usługę). Fakturę korygującą „do zera” wystawia się wyłącznie w przypadku, gdy nie doszło do dokonania dostawy lub wykonania usługi.


Czyli jak to ująć w JPK_V7?

W sytuacji gdy błąd w wystawionej fakturze zidentyfikowany zostanie już po złożeniu pliku JPK i w jego następstwie nabywca wystawi notę korygującą lub sprzedawca fakturę korygującą, należy złożyć korektę pliku JPK – w zakresie części ewidencyjnej, gdy nie zmieniają się dane takie jak NIP nabywcy.

DKIS wskazuje, że „w poprawnie sporządzonej korekcie JPK_VAT powinny zostać ujęte oba wystawione dokumenty – zarówno faktura pierwotna z błędnymi danymi nabywcy (storno), jak i faktura korygująca, w której zmieniono nieprawidłowe dane nabywcy (zapis z prawidłowymi danymi oraz numerem faktury pierwotnej).


Co z argumentem: „w moim programie nie można zmienić danych”?

Organ wskazał także na to, że „trudności techniczne prawidłowego rozliczenia podatku VAT mają charakter drugorzędny i nie mogą wpływać na kwestie podatkowe. Nie można bowiem interpretować przepisów prawa podatkowego przez pryzmat udogodnień sfery techniczno-organizacyjnej, jakie niesie ze sobą w praktyce stosowanie określonej normy prawnej” – przez co należy rozumieć, że żadnym argumentem dla organu podatkowego jest tłumaczenie podatnika „mój program księgowy nie umożliwia mi wystawienia dokumentu w taki sposób” bądź „mój program nie umożliwia mi wskazania na fakturze takiej informacji”.

Martyna Archacka 
Kancelaria Wyrzykowscy